محل لوگو

گلکاری


گلکاری

گياهان و گلها خاموشترين و زيباترين شاهكار خلقت و يكي از بهترين هداياي الهي به انسان است كه سرشار از طراحي برتر خداوند توانا، مواد مغذي و عناصر درماني گوناكوني بوده و تماشاي گل و گياه در هر كشور و هر اجتماعي به منزله سنبل شكوه و آرامش خاطر و هديه ارزنده افراد به يكديگر مي باشد. ازدياد پرورش و نگاهداري گلها به ترفندها و تجربه خاص و اطلاعات پيشرفته علمي و عملي نياز دارد. گلكاري و گلداري در دنيا امروز بيش از گذشته توسعه يافته است.

گل و گلكاري از ازمنه كهن تا امروز با خون ايراني آميخته و هنوز هم آثار اين عشق و علاقه در فرهنگ ايران زمين پايدار است، پادشاهان پيشدادي مخصوصاً منوچهر شاه كه علاقه وافري به گل و گياه داشتند، در حين كوچ، بذور گياهان وحشي يا بوته آنها را جمع آوري مي كردند و وقتيكه در فلات ايران اسكان يافتند، خود طراحي باغ كرده و بوته گلها و يا بذر آنها را با ذوق و سليقه خاص خود در آن مكان كشت مي نمودند. اگرچه در آن دوران هنوز گلها به صورت امروزي اصلاح شده نبودند و حالت وحشي و خودرو داشتند، ولي با ترتيب و هماهنگي رنگ خود، به محيط زندگي، زيبايي خاصي مي بخشيدند. فرهنگ پرورش گل از همان دوران قديم مرسوم و تا امروز ادامه يافته و موجب علاقة ايرانيان به گل و گياه شده است و از آنجائيكه گلكاري داراي اهميت فرهنگي و آموزشي ارزنده است.

 

تأسيسات باغباني

تأسيساتي كه براي رويانيدن بذر و قلمه، و يا پيوند زدن و در نهايت كشت و پرورش و نگاهداري بسياري از محصولات در خارج از فصل طبيعي آنها، در باغباني ضروري است، به دو دسته تقسيم مي شود:

يكي تأسيساتي كه در آنها تنظيم درجه حرارت و نور و رطوبت هوا امكان‌پذير است، مانند گلخانه و شاسيهاي گرم كه در آنها بذر رويانده مي شود، قلمه ها ريشه دار مي شوند و يا بسياري از نباتات را نگاهداري مي كنند. ديگري تأسيساتي كه نباتات ظريف با برگهاي نازك را قبل از بردن به محل اصلي در آنجا قرار مي دهند تا نسبت به شرائط محيطي مقاومت بيشتري كسب كنند. شاسيهاي سرد و پناهگاه هائي كه فقط داراي سقف مي باشند جزء اين دستة اخير محسوب مي شوند. گلخانه ها و شاسيهاي گرم و سرد در بعضي از مواقع سال براي هر دو منظور بالا به كار برده مي شوند.

الف- گلخانه

براي به دست آوردن محصول در تمامي طول سال، از گلخانه ها استفاده مي شود. گلخانه ها بايستي به نحوي ساخته شوند كه حداكثر نور خورشيد را كسب كنند و نيز تنظيم عواملي چون درجه حرارت، درجه رطوبت و تهويه در آنها به آساني امكان پذير شود.

- محل گلخانه:

گلخانه بايد در نزديكي بازار باشد، چه حمل بعضي از محصولات گلخانه‌اي(گلهاي گلداني) به نقاط دور دست مقرون به صرفه نيست. همچنين در محلي احداث شود كه شرايط طبيعي براي كاشت محصولي كه در نظر است در آنها پرورش يابد به بهترين وجه فراهم باشد. در ايران به دليل آسمان روشن و آفتاب زياد، كمبود نور مطرح نيست؛ برعكس مسئله گرمي هوا و شدت نور در فصل تابستان است كه كشت و كار در گلخانه ها را بدون كاهش درجة حرارت غير ممكن مي سازد.

در محل گلخانه ها بايد برق و آب فراهم باشد و به علاوه در فصل زمستان به آساني سوخت گلخانه تأمين شود. موضوع كارگراني كه در گلخانه كار مي كنند خود مي تواند مشكل به بار آورد، چه در نقاط دوردست فراهم كردن كارگر به آساني مشكل به بار آورد، چه در نقاط دور دست فراهم كردن كارگر به آساني امكان پذير نيست. زماني كه محل گلخانه مشخص شد، بايستي به عوامل ديگر انديشيد. موضوع آب، خاك، باد و نور آفتاب هريك بايستي به دقت بررسي شود. كيفيت و كميت آب بسيار مطرح است. گرچه در گلخانه مي شود از مخلوط ها به كار برده مي شود و همچنين مواد ديگر نظير تورب، ماسه، شن و غيره بايد پيش بيني شود. موضوع زه كشي خاك، به نحوي كه آب اضافي در خاك گلخانه ها و فضاي اطراف آن باقي نماند، يكي از مهمترين مسائل اوليه است. مسير احداث گلخانه ها بي ارتباط با جهت بد نيست. همچنين گلخانه ها بايد به نحوي ساخته شوند كه در ماه هاي زمستان گياهان از حداكثر نور خورشيد بهره مند شوند.

- اندازة گلخانه :

اندازة گلخانه بستگي به نوع محصولي كه در آن پرورش مي يابد، دارد. گلهاي گلداني را مي توان به آساني در گلخانه هاي كوچك پرورش داد. اطاقي كه در كنار گلخانه ساخته مي شود براي جا به جا كردن و پاره اي عمليات كشت و كار به كار مي رود. چندين گلخانة كوچك را مي توان به يك اطاق كار راه داد. و همچنين از يك مركز حرارتي براي تمام آنها استفاده كردو نظر به اين كه هر يك از محصولات گلهاي گلداني به شرائط ويژه اي، مخصوصاً از نقطه نظر درجة حرارت، نيازمند مي باشند، مي توان هر يك از گلخانه هاي كوچك را براي يك محصول به خصوص اختصاص داد و در آن شرائط مورد نياز را فراهم كرد. برعكس براي پرورش گل، به منظور محصول گل بريده، گلخانه هاي بزرگ در نظر گرفته مي شوند.

اندازة گلخانه بايستي به نحوي باشد كه از نظر اقتصادي احداث آن مقرون به صرفه باشد. احداث گلخانه هاي باريكي كه داراي سقف دو طرفه اند و زمين كمي را اشغال مي كنند، معمولاً مقرون به صرفه اند، ليكن اين گلخانه ها معمولاً به علت ساية ديواره ها و يا اسكلت فلزيشان سايه تر از گلخانه هاي بزرگ مي باشند و تنظيم درجه حرارت و تهويه آنها نيز به آساني امكان پذير نيست.

اندازة گلخانه ها و نظم و ترتيب چند گلخانة كوچك چنان طرح ريزي مي شود كه كار كردن در آنها آسان باشد و از كارگر حداكثر راندمان فراهم آيد. همچنين كارهائي نظير حمل گلدانهاي گل به محل خروج و يا برداشت محصول گل و بسياري عمليات ديگر كه در گلخانه انجام مي شود بايستي به آساني امكان پذير باشد.

زماني كه ساختمان گلخانه طرح ريزي ومي شود به موضوع طول، عرض و عمق بسترهاي كاشت و به مسائل گرم كردن گلخانه در ماه هاي سرد و سرد كردن آن در ماه‌هاي گرم و تهويه آن توجه كافي مي شود و اين توجه و اقدام هرگز نبايد به زماني كه گلخانه ساخته شده است موكول شود.

3- اسكلت گلخانه:

عبارت از پايه هاي ديواري است كه به فاصله حدود 3 متر از هم به صورت رديف قرار مي گيرند و اسكلت بندي سقف بر روي آنها مستقر مي شود. در صورتي كه چندين گلخانه كنار هم ساخته شوند، حد فاصل بين دو گلخانه از يك رديف پايه تشكيل مي شود و ديواري در بين آنها به وجود نمي آيد. شيب سقف ها در گلخانه‌هاي مختلف بسته به بزرگي و كوچكي و شكل گلخانه و موقعيت جغزافيايي محل متفاوت است. در كرج و در يك گلخانة معمولي، اين شيب نسبت به خط قائم حدود 45 درجه است. در محل اتصال دو سقف، در بالا، خط الرأسي ايجاد مي شود كه در طول اتصال دو سقف، در بالاؤ خط الرأسي ايجاد مي شود كه در طول گلخانه ادامه مي يابد. در محل تلاقي ديواره و سقف، جائي كه بعداً به صورت ناودان در مي‌آيد، و روي پايه ها، تيرهاي آهن قرار مي گيرد. مابين اين تيرهاي آهني و خط‌الرأس، ميله هاي آهن قرار مي گيرد. مابين اين تيرهاي آهني و خط الرأس، ميله‌هاي فلزي به موازات آنها و فواصل مساوي مستقر مي شوند. در صورتي كه گلخانه بزرگ باشد تعداد اين ميله ها بيشتر شده، دو تا سه رديف كار گذاشته مي شود. اگر پوشش روي گلخانه شيشه اي باشد، يك شبكه از ميله هاي فلزي باريكتر به فواصل 60 سانتي متر روي ميله هاي فلزي كه قبلاً ذكر شد، قرار مي گيرند. در گلخانه هاي بزرگ پايه هاي آهني ديواره ها، كه متقابل هم هستند، توسط بست هاي آهني طويل، در فضاي فوقاني گلخانه به هم متصل مي شوند و اين لوله ها با بست هائي كه اندازه آنها متفاوت خواهد بود به ميله هاي فلزي سقف كه به فواصل مساوي از هم نصب شده اند، اتصال مي يابد تا استحكام بيشتري به وجود آيد.

4- پوشش گلخانه:

ديوارة گلخانه ها تا ارتفاع حدود يك متر از بتون و سيمان است و ادامة آن از شبكه هاي فلزي ساخته مي شود كه در اين شبكه ها شيشه نصب مي شود. در سقف نيز شبكه ها به نحوي ساخته مي شوند كه با فواصل و اندازة مشخص، مانند قاب شيشه‌ها را در بر مي گيرند. اگر قرار باشد گلخانه به وسيلة ورقه هاي پلاستيكي پوشانيده شود، در اين صورت شبكة فلزي سقف را ميله هاي باريكي تشكيل مي دهد كه به فواصل 120 سانتي متر از هم قرار مي گيرند.

اسكلت فلزي سقف بسته به اين كه شيشه و يا ورقة پلاستيكي، گلخانه را مي پوشاند، متفاوت خواهند بود، و اين بيشتر مربوط به تعداد ميله هاي فلزي است كه در سقف شيشه اي اضافه مي شود.

اندازه و جنس شبكه فلزي بسته به بزرگي و كوچكي گلخانه، دوام اين مواد، مخارج نگاهداير و غيره، متفاوت است. شبكة جوبي معمولاً براي گلخانه هاي موقت به كار گرفته مي شوند. شبكة فلزي به صورتي وسيع به كار برده شده است. اين شبكه ها بايستي به منظور جلوگيري از زنگ زدگي مرتباً رنگ آميزي شوند. حال آنكه اگر اين شبكه ها كه در سقف و ديوار و همچنين دريچه هاي تهويه به كار برده مي شوند، همگي از آلومينيوم ساخته شوند، نيازي به رنگ آميزي نخواهد بود.

پوشش گلخانه بايستي از جنسي باشد كه حداكثر نور را از خود بگذراند. ليكن بايستي موضوع دوام اين پوش، هزينة اوليه و هزينه نگاهداري آن مورد توجه قرار گيرد. اگر از شيشه استفاده مي شود، موضوع بتونه كاري و اين كه هرچند سال يك بار بايستي اين عمل تجديد شود تا شيشه هائي كه لق شده اند محكم شوند، بايد در نظر گرفته شود. از پلي اتيلن نيز بسيار استفاده شده است.

ورقه هاي پلي وينيل، كه با دوام تر از پلي اتيلن مي باشد، براي پوشش گلخانه ها نيز به كار برده شده است.

5-تنظيم درجة حرارت و رطوبت هواي گلخانه:

امروزه براي گرماي گلخانه ها در زمستان از سيستم حرارت مركزي يا شوفاژ استفاده مي شود و آب گرم در لوله هائي كه بعضي مواقع قطر آنها تا 20 سانتي متر مي رسد و در سرتاسر گلخانه ها به تعداد كافي پخش مي شوند، جريان مي يابد. اين لوله ها براي گرم كردن بسترهاي كاشت از زير سكوهاي گلخانه مي گذرد. همچنين در زير سقف و اطراف ديوارهاي گلخانه، جائي كه سقف و ديوارها به هم تلاقي مي كنند، و در سرتاسر بلندترين ضلع گلخانه نصب مي شوند، تا گرماي هواي گلخانه در تمامي فضاي آن يكنواخت باشد. براي گرم كردن هواي گلخانه مي توان از وسائلي كه هواي گرم را به داخل گلخانه مي فرستد، استفاده كرد. در اين روش، آب گرم در صفحات مشبك جاري مي شود و بادبزنهاي قوي كه در پشت اين صفحات قرار دارند، هواي گرم را به داخل گلخانه مي فرستند، استفاده كرد. در اين روش، آب گرم در صفحات مشبك جاري مي شود و بادبزنهاي قوي كه در پشت اين صفحات قرار دارند، هواي گرم را به داخل گلخانه مي فرستند.

براي خنك كردن گلخانه ها در ايران از كولرهاي معمولي استفاده شده است. اين كولرها در روزهاي گرم تابستان قدر نيستند كه درجه حرارت را به حد مناسب تنزل دهند. در خارج تا كنون جهت خنك كردن گلخانه ها از سيستمي به نام فن اندپد استفاده شده است. در يك ضلع كوچك گلخانه( به ابعاد حدود 5/1*3 متر) دريچه اي مي سازند و آن را با صفحات مشبك پوشالي، شبيه به آنچه در كولرهاي معمولي وجود دارد، مي پوشانند. آنگاه آب سرد به طور مدام روي اين صفحه مي ريزد، و در ضلع مقابل، در طرف ديگر گلخانه و يا روي سقف، هواكش هاي قوي جريان هواي سرد را از طريق اين صفحه به داخل گلخانه هدايت مي كنند. براي اين كه يك چنين سيستمي به خوبي عمل كند، بايستي تمامي شيشه ها و درهاي گلخانه كاملاً بسته باشند، تا جريان هوا به جز از دريچة اصلي كولر از جاي ديگر وارد گلخانه نشود. اين سيستم در چند مورد در ايران به كار برده شده، كه نتيجة خوبي به بار آورده است. ضمناً بايستي توجه داشت كه تنطيم درحة حرارت گلخانه به وسيلة اين روش و نيز بهره وري مطلوب از آن، به عوامل مختلف بستگي دارد، و مي بايد به مسائلي، نظير حجم هوايي كه در ثانيه وارد و خارج مي شود، قدرت هواكش ها، فاصلة مابين هواكش و دريچه هاي پوشالي و غيره توجه داشت.

تهوية گلخانه ها به منظور كم كردن رطوبت هوا ضروري است.

اين تهويه نيز به دو طريق عمل مي شود: يكي توسط احداث دريچه هائي كه در ديواره‌ها و مخصوصاً در سقف گلخانه احداث مي شود و باز و بسته شدن آنها قابل تنظيم است. ديگري نصب هواكش در گلخانه است كه در اين صورت احتياجي به باز و بسته كردن دريچه هاي گلخانه نخواهد بود.

امروزه گلخانه هاي مدرني مي توان ساخت كه بسياري از عمليات به صورت اتوماتيك در آنها انجام شود. تعدادي از اين گلخانه ها در ايران ساخته شده است. در خارج براي اين منظور سرمايه گذاري فراوان شده است و در اين گلخانه ها عواملي نظير نور، درجه حرارت، درجه رطوبت، و ميزان گاز كربنيك هوا به صورت كاملاً خودكار قابل تنظيم شده است.

شاسيهاي گرم:

از شاسيهاي گرم مي توان به جاي گلخانه استفاده كرد. در اين شاسيها مي توان بذر كاري و يا قلمه هايي گياهان را براي ريشه زايي در آنها كاشت.

شاسي گرم تشكيل شده است از يك جعبه بزرگ و طويل. طول آن به دلخواه از 2 تا 20 متر و يا بيشتر متفاوت است و عرض آن حدود 5/1 متر است. ارتفاع ديواره رو به شمال شاسيها معمولاً بلندتر (حدود 5/1 متر) از ضلع جنوبي است. به طوري كه درهاي شيشه اي پس از افتادن روي شاسي به صورت مورب قرار مي گيرند.

هواي داخل شاسي بايستي به نحوي باشد كه كشت و كار گياهان ميسر گردد. بنابراين در اينجا نيز مانند گلخانه ها موضوع درجة حرارت، درجة رطوبت، تهويه و غيره بايد در نظر گرفته شود. براي گرم كردن شاسي در فصل زمستان از امكانات مختلف تا كنون استفاده شده است و ساده ترين طريقه و قديمي ترين آن عبارت است از ريختن برگ، كود و مواد آلي ديگر در بخش زيرين شاسيها، به طوري كه حرارت ناشي از تخمير اين مواد باعث گرم شدن شاسي مي شود. اگر بدين نحو بخواهيم شاسي را گرم كنيم، بايستي در زمين حفره اي به عمق حدود 5/1 متر حفر كنيم و جعبه شاسي را در بالاي اين حفره نصب كنيم تا جاي كافي براي ريختن مواد آلي داشته باشيم. در اين صورت در كف گود شاسي تا سطح زمين و يا كمي پايين تر از آن طبقه اي از مواد آلي قرار مي گيرد. به اين طبقه مواد آلي اصطلاحاً «كوش» گفته مي شود. كوش (به زبان فرانسه به معناي طبقه) مي تواند گرم، ملايم و يا سرد باشد. البته اين اختلاف درجة حرارت بستگي به ميزان كود، نوع، و درجه پوسيدگي آن و نيز بعضي شرايط ديگر از جمله رطوبت محيط كوش دارد كه بر فعل و انفعالات تخميري آن اثر مي‌گذارد و در نتيجه درجة حرارت آن را مشخص مي كند.

در روشهاي جديد از كوش سرد و گرم استفاده نمي شود، بلكه شاسي را نيز مانند گلخانه به وسيلة شوفاژ(نصب لوله هاي آب گرم در كف شاسي) و يا عبور دادن جريان الكتريسيته از رشته سيمهاي مقاوم بخصوص كه منجر به توليد حرارت مي‌شود(المنت حرارتي)، گرم مي كنند. اين رشته سيمها در كف شاسي و در زير شبكه محافظتي، خوابانده مي شوند. چنين سيستمي هميشه داراي يك ترموستات است كه توسط آن مي توان دقيقاً در هر فصلي درجه حرارت مناسب را در شاسي فراهم كرد. از بخار آب گرم هم براي گرم كردن شاسيها استفاده مي شود. خنك كردن شاسيها معمولاً با سايه كردن آنها و تهويه انجام مي پذيرد.

ج- شاسيهاي سرد:

عيناً شبيه به شاسيهاي گرم ساخته مي شود، با اين تفاوت كه در آنها تجهيزات گرم كننده وجود ندارد. درهاي شيشه اي اين شاسيها به طول حدود 2 متر و عرض 1 متر است كه از قاب فلزي و يا چوبي و شيشه ساخته مي شوند. درها بايستي كاملاً به هم جفت شوند به نحوي كه آب باران به داخل شاسي نفوذ نكند.

شاسيهاي سرد بايستي در محلي نصب شوند كه از باد شديد محفوظ باشند. روي اين اصل ضلع جنوبي ديوارها و ساختمانها بهترين محل براي آنهاست.

بدنة شاسيهاي سرد و گرم را مي توان با مصالح ساختماني بنا كرد، بدين معني كه ديواره ها را با آجر چيد. در اين صورت فقط درهاي آنها از فلز و يا چوب ساخته مي‌شوند.

از شاسي سرد براي مقاوم كردن نشا، ريشه دار كردن قلمه در بعضي فصول و كاشت بذر استفاده مي شود.

 

 

 

گلهاي فصلي و غيرفصلي

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

آهار

Zinnia L.

Asteracees(Composees)

مشخصات گياه شناسي

موطن اصلي آهار كشور مكزيك مي باشد. از گياهان يكساله بوده و كاشت آن از زمانهاي گذشته در ايران معمول بوده است. ساقه ها راست و برافراشته ولي به آساني شكسته مي شوند. بزرگي گلها بين 5-15 سانتيمتر بوده و يا به صورت ساده يا مضاعف در انتهاي ساقه قرار گرفته است. گلها ساده يا پرپر مي باشد كه بسته به گونه‌هاي مختلف رنگهاي متنوعي دارد. در تجارت تمام رنگها به استثناي رنگ آبي وجود دارد. آنچه سابقاً در ايران كاشته مي شد پا بلند، كم پر يا نيمه پرپر بودند كه جلوه خاصي نداشتند، ولي در سالهاي اخير در اروپا و امريكا گونه هاي پا كوتاه و گل درشت پرپر به دست آورده اند كه گلهاي آن بسيار جالب توجه و زيبا است.

واريته هاي angutifoia كمتر كشت مي شود. گونه تابستانه، Z. haageana Z.mexicana vilm اين گونه ها اندازه كوچكتري دارند 30-50 سانتيمتر ولي در طول دوران رشد خود تعداد بيشتري گل توليد مي نمايند. گلها ساده يا مضاعف هستند، رنگ گلها معمولاً چندين رنگ مي باشد و اندازه گلها 4-6 سانتيمتر است. گونه زودرس در خردادماه به گل مي نشيند و تا پائيز ادامه دارد.

- گل آهار ظريف Z.elegans داراي گلهاي رنگارانگ و كوكب مانند.


مبلغ واقعی 14,167 تومان    4% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 13,600 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 183

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما